دستورالعمل های ایمنی

تجزیه و تحلیل حوادث برقگرفتگی و جلوگیری از آن

تحلیل حوادث برقگرفتگی

تحلیل حوادث برقگرفتگی

در دنیای امروز ایمنی بعنوان یک سیستم با عناصر چهارگانه اش : انسان – مواد – تجهیزات و محیط کار آن چنان در جامعه بشری و کلیه زمینه های اداره صنعت ریشه دوانده است که استفاده بهینه از تمامی امکانات زندگی بدون توجه به سیستم ایمنی غیر ممکن می باشد .لذا ایمنی مسئه ای است که امروزه توجه بسیاری از مسئولان و مدیران را در سطوح مختلف خرد و کلان به خود جلب کرده و اقدامات موثری نیز در این زمینه انجام گرفته است . ولی متاسفانه به رغم این توجهات و سرمایه گذاریها، همه ساله در تمام جهان شاهد حوادث و سوانحی هستیم که موجب مرگ هزاران انسان بیگناه و مجروح و معلول شدن میلیون ها انسان دیگر می شود و خسارت جبران ناپذیری ایجاد می کند .
با این باور که ایمنی از مهمترین ارکان یک سازمان است کلیه مسئولین و مدیران سعی دارند تا محیط کاری را مطابق استانداردهای بهداشتی و حفاظتی بوجود آورده و میزان حوادث را به حداقل ممکن تقلیل دهند ولی بررسیهای بعمل آمده توسط متخصصین نمایانگر این حقیقت است که خود کارگر فاکتور اصلی در ایجاد حادثه می باشد .

 

بشر بعنوان اشرف مخلوقات و به عنوان یک انسان به خود و خانواده اش و شهر و کشری که در آن زندگی می کند مدیون و باید خود را به سلاح ایمنی تجهیز و با قدرت تدافعی برای رویارویی با حوادث مجهز سازد .
نیروی برق بعنوان صنعت مادر ، نقش بسیار مهم و اساسی در کلیه شئون اجتماع دارد لذا حفظ و برقراری سرویس منظم این نیرو در خدمت اجتماع از اصولی ترین و مهمترین وظایف شرکت ها و سازمانهای تولید و توزیع به شمار می آید.
با توجه به اجرائی بودن صنعت برق ، این صنعت همواره با حوادث گوناگون مواجه بوده که بایستی با برنامه ریزی مدون و اجرای مقررات استفاده از لوازم و ابزار ایمنی و رعایت استانداردهای تدوین شده ، با حوادث احتمالی مقابله نمود.

 

تحلیل حوادث برقگرفتگی


مهمترین عواملی که باعث بروز حوادث می گردد شامل :

  • عدم اجرای مقررات
  • عدم استفاده از لوازم و ایزار ایمنی
  • عدم دقت در حین انجام کار
  • تعجیل در کار
  • بدون مجوز کار کردن
  • عدم داشتن توانایی انجام کار و …. را نام برد . حوادثی که روی تاسیسات و یا تجهیزات برقی و وابسته به آن اتفاق می افتد و به نوعی منجر به برقگرفتگی و خسارت جانی و اقتصادی می شوند را می توان به دو گروه عمده و اصلی تقسیم بندی کرد:
    1- حوادث برق گرفتگی مربوط به افراد خارج از شرکت برق
    2- حوادث مربوط به پرسنل شرکت های برق

تحلیل حوادث برقگرفتگی

آمارها نشان می دهد که 70درصد برق گرفتگی مربوط به افرادی است که خارج از سطح شرکت فعالیت دارند در صورتیکه 30 درصد حوادث برقگرفتگی مربوط به پرسنل شرکت می باشد . این درصد نشاندهنده آگاهی و توجه پرسنل به ماهیت برق و نکات ایمنی به برق است .
بهترین راه پیشگیری و کاهش حوادث مردمی روی شبکه های هوایی و تجهیزات وابسته به آن ، دادن آگاهی و آموزش به مردم نسبت به خطرات برق از طریق رسانه های گروهی مانند تلویزیون ، مجله ها ، روزنامه ها و پخش برشور می باشد .

تحلیل حوادث برقگرفتگی


نصب علائم هشدار دهنده خطر روی پایه هایی که مجهز به تجهیزات برقی مثل ترانس ، سرکابل ، تابلو و … می باشند . همچنین بازدید های دوره ای از تاسیسات موجود جهت شناسایی نقاط ضعف از قبیل پایین بودن فلش سیم – عدم رعایت ارتفاع شبکه ار سطح جاده – عدم سیستم ارتینگ تاسیسات – عدم رعایت حریم و … به عمل آید 
با این تواصیف لازم است برای آگاهی همگانی اطلاعات مورد نیاز از طرق گوناگون بستر لازم فراهم شود تا بدین وسیله اطلاعات مردم بالا رفته تا شاهد حوادث کمتری برای مردم باشیم

حادثه هیچوقت خبر نمیکنه،اول ایمنی بعد کار 🙂

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *